Algemeen

Glasvezel? Wat is dat?

Glasvezel is een draadje van glas dat nog dunner is dan een haar. Door dit draadje wordt licht gestuurd; licht van een laser. Dit laserlicht is veel sneller dan een elektrisch signaal door een koperkabel. Daardoor is glasvezel internet supersnel en heeft het een zeer grote bandbreedte. Bij een glasvezelverbinding wordt er een oranje buis gebruikt waarin heel veel glasvezeldraadjes zitten. Bestanden naar het internet versturen gaat veel sneller dan met internet via ADSL, VDSL en kabel. Foto's en video's uploaden, internetpagina’s bezoeken en e-mails versturen heeft u nog nooit zo snel gedaan!   Een glasvezelnetwerk kunt u heel goed vergelijken met een boom. Je hebt de stam, ‘de backbone’, die in een hele dikke kabel om Arnhem heen ligt. Aan deze stam zitten takken vast die de wijk ingaan. Daar worden ze verdeeld in nog kleinere glasvezels, ‘de twijgjes’. Die twijgjes zijn bij 120 woningen in de Burgemeesterswijk aangelegd. Dit wordt ook wel ‘Fiber to the Home’ genoemd, oftewel ieder huis zijn eigen glasvezel. Het is een rechtstreekse verbinding naar het internet, zonder tussenkomst van wijk-verdeelkasten, oude koperkabels of te lange afstand tot een centrale.

Maar ik heb toch al glasvezel?

Er zijn internetaanbieders die u vertellen dat ze een internetverbinding leveren met de snelheid van glasvezel (fiber). Maar in de praktijk worden de snelheid en de bandbreedte nog steeds beperkt of is het de techniek gewoon niet meer sneller te maken. Dit komt omdat het laatste stukje van de verbinding via een ouderwetse telefoon- of coax-koperkabel loopt. Dit grote verschil merkt u meteen met glasvezel internet van Breedband Arnhem.

Glasvezel zakelijk

Mijn organisatie maakt al gebruik van glasvezel. Is overstappen mogelijk?

Ja dat kan! U bent al bekend met de mogelijkheden die glasvezel biedt. Onze propositie is: 'meer bandbreedte voor minder geld'. We doen u graag een voorstel waarbij u gegarandeerd meer waar krijgt voor uw geld en zorgeloos kunt overstappen. U kunt contact met ons opnemen via sales@breedbandarnhem.nl of 026 - 20 20 200.

Is glasvezel niet heel duur?

De grote providers houden bandbreedte kunstmatig schaars en de snelheden laag, om zo maximaal te kunnen verdienen. Hier kunnen wij niet langer mee leven. Daarom hebben we in Arnhem en omstreken een eigen supersnel glasvezelnetwerk aangelegd, waarop bandbreedte niet langer schaars, maar in overvloed aanwezig is.

Wat zijn de mogelijkheden die glasvezel biedt?

Internet mag geen beperking meer zijn. Steeds meer applicaties en systemen communiceren via het internet. Dit gaat in de komende jaren een steeds grotere rol spelen in onze samenleving. Ondernemers krijgen hier meer en meer mee te maken. De stabiliteit van een glasvezelverbinding zorgt ervoor dat bestaande en nieuwe toepassingen betrouwbaar functioneren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Locaties verbinden
  • VoIP + integratie Vast & Mobiel
  • Webwinkel
  • Videovergaderen
  • PIN- en kassasystemen
  • Camerabewaking
  • Cloud & virtualisatie
  • Hosting & domeinnamen
  • Datacenterdienstverlening
Over deze mogelijkheden vertellen we u graag meer in een persoonlijk gesprek.

Wat betekent symmetrisch?

Onze glasvezelverbindingen zijn Point-to-Point en daarom altijd symmetrisch. Dit wil zeggen dat de upload- en downloadsnelheid gelijk zijn aan elkaar. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld DSL- en coaxverbindingen, waarbij de uploadsnelheid vele malen lager is dan de downloadsnelheid.

Is glasvezel voor ieder bedrijf beschikbaar?

Jazeker! Zakelijk glasvezel van Breedband Arnhem is voor alle bedrijven in Arnhem beschikbaar, zonder vraagbundeling.  

  • Bedrijventerreinen: Bakenhof, Het Broek, IJsseloord 1, IJsseloord 2, Kleefse Waard, Koningspleij, Merwedeterrein, De Overmaat, Rijkerswoerd en Westervoortsedijk.
  • Kantorenlocaties: Arnhem Centraal/WTC, het Centrum, Arnhems Buiten, Gelderse Poort, Kroonpark/Groningensingel en Velperweg e.o.
  • Buiten Arnhem kunt u ook aangesloten worden op ons supersnelle glasvezelnetwerk. Dit kan op bedrijventerrein: Centerpoort-Noord en Centerpoort-Zuid in Duiven en op Poort van Midden-Gelderland in Heteren.
  Wilt u weten of glasvezel mogelijk is op uw locatie en wat de mogelijkheden zijn? Neem dan contact met ons op via sales@breedbandarnhem.nl of bel naar 026 - 20 20 200.

Wat is een redundante internetverbinding?

Redundantie betekent letterlijk dat iets dubbel wordt uitgevoerd. Bij een redundante internetverbinding heeft u een hoofdlijn en een back-up lijn. Er zijn verschillende gradaties bij een redundante internetverbinding. De hoofdlijn kan bijvoorbeeld via glasvezel zijn, de back-up lijn via een koperverbinding.  U kunt de verbindingen bij verschillende providers onderbrengen, daarnaast kan dit ook nog eens via verschillende routes lopen.   Mocht uw primaire internetverbinding (om welke reden dan ook) wegvallen, dan neemt de back-up lijn de taak over.  Het doel hiervan is om de beschikbaarheid van de aansluiting, en de dienstverlening die daarover plaatsvindt, te verhogen.

Glasvezel thuis

Waar in Arnhem kan ik thuis internet krijgen van Breedband Arnhem?

In de Burgemeesterswijk en het Spijkerkwartier. Woont u op een van onderstaande adressen? Dan kunt u glasvezel bestellen via het online formulier , of neem contact met ons op via info@breedbandarnhem of 026 - 20 20 200.

Straat Huisnummer Postcode
Bouriciusstraat 1 t/m 21 (alleen oneven nummers) 6814CS en 6814CT
Brantsenstraat 20 t/m 26 6814CR
Sweerts de Landasstraat 2 t/m 74 27 t/m 69 en 73 77 t/m 85 6814DA, 6814DB, 6814DE, 6814DG, 6814DH en 6814DJ
Zijpendaalseweg 1 t/m 47 51 t/m 59 6814CA, 6814CB, 6814CC en 6814CD
Driekoningenstraat 1 t/m 45 6828EL en 6828EM
 

Waar in Oosterbeek kan ik thuis internet krijgen van Breedband Arnhem?

In Oosterbeek werken wij samen met glasvezelaanbieder Reggefiber. Reggefiber legt het glasvezelnetwerk in Oosterbeek aan en zorgt ervoor dat de woningen een eigen glasvezelaansluiting krijgen. Breedband Arnhem levert de diensten over het glasvezelnetwerk, zoals televisie, internet en/of telefonie. Via onze postcodecheck kunt u kijken of u aangesloten kan worden op het internet van Breedband Arnhem en vervolgens een bestelling doen.  

Hoe bestel ik glasvezel bij mij thuis?

Via ons bestelformulier kunt u gemakkelijk glasvezel voor u thuis bestellen. Staat uw adres er niet bij, maar wordt het adres wel weergeven in ons overzicht van aangesloten adressen in Arnhem? Neem dan contact met ons op via info@breedbandarnhem.nl of via 026 - 20 20 200.

Wat kan ik doen om de aanleg van glasvezel bij mij in de wijk te versnellen?

Dit kunt u doen door uw vraag aan ons kenbaar te maken. We leggen glasvezel aan door middel van kleinschalige bewonersinitiatieven, geïnitieerd door de bewoners zelf. In samenwerking met Breedband Arnhem worden ongeveer 40 adressen vastgesteld die aan dit bewonersinitiatief kunnen meedoen en waarvan de adressen in de buurt van ons huidige netwerk liggen. Hierbij rekenen we op 25 nieuwe Breedband Arnhem glasvezel-internetters. Wilt u een initiatief in uw straat starten? Neem contact met ons op via info@breedbandarnhem.nl of via 026 - 20 20 200

1000 Mbit/s: haal ik dat wel thuis?

Op het moment dat u een verbinding afsluit met een snelheid van 1000 Mbit, wilt u die snelheid graag meten. Haalt u alle Mbit/s eruit die erin zitten? U hoopt natuurlijk, als u een test doet, dat de uitkomst ook 1000 Mbit/s is. Wij hebben hebben een blog geschreven over hoe het zit met de snelheid bij u thuis.  

Ik ga verhuizen, wat nu?

Indien u gaat verhuizen naar een adres waar ook Breedband Arnhem glasvezel is, kunt u uw adreswijziging doorgeven aan info@breedbandarnhem.nl  Indien u gaat verhuizen naar een adres waar er geen mogelijkheid is voor glasvezel van Breedband Arnhem, kunt u uw huidige abonnement opzeggen door te mailen naar info@breedbandarnhem.nl 

Installatie thuis

Als ik glasvezel internet thuis laat installeren, hoe gaat dat dan?

Zodra u supersnel glasvezel internet bij Breedband Arnhem heeft besteld, maken we met u een afspraak wanneer we bij u langskomen. Op het afgesproken tijdstip zal onze monteur de glasvezelrouter activeren. Vanaf dat moment heeft u supersnel glasvezel internet!

Van wie is het kastje dat aan mijn muur hangt?

Dat kastje – de Breedband Arnhem Thuisrouter - is onderdeel van het netwerk van Breedband Arnhem. Uw eigen thuisnetwerk begint na de ethernetkabel die wij op ons kastje naar uw router/switch aansluiten. Als de lampjes op de uw glasvezelmodem (wit kastje) niet branden, heeft u geen internetverbinding meer en kunt u ons bellen op 026 - 20 20 200.

Wat is een router?

Een router is een netwerkapparaat dat twee dingen voor u verzorgt: uw eigen thuisnetwerk en de verbinding met het internet. Een thuisnetwerk kan bekabeld zijn en eventueel ook draadloos, afhankelijk van hoe u uw thuisnetwerk inricht.

Welke apparatuur heb ik nodig voor een stabiele en supersnelle verbinding?

Voor een stabiele en supersnelle verbinding leveren wij bij elke thuisaansluiting onze Breedband Arnhem Thuisrouter mee. Deze Thuisrouter is een high-speed Gigabit router, met ingebouwde wifi voor draadloos internet. De router is ook geschikt om mee te bellen via uw bestaande vaste telefoon(s). De Thuisrouter krijgt u van ons in bruikleen, de borg hiervoor bedraagt € 25.

Ben ik verantwoordelijk voor mijn computernetwerk in huis?

Ja. Wij zorgen voor bekabeling naar uw router en de Sparqlbox(en). De rest van het thuisnetwerk zorgt u zelf voor. Zorg ervoor dat de bekabeling een CAT5E of hoger is. Deze kabels kunnen de 1000 Mbit/s van Breedband Arnhem aan. Weet u niet zeker hoe dit moet, dan denken we graag even mee over de beste oplossing.

Storing thuis

Mijn internetverbinding is uitgevallen, wat moet ik doen?

Controleer eerst of uw modem en router nog werken en stroom krijgen. In veel gevallen is een uitgevallen verbinding te verhelpen door de apparatuur van de stroom te halen en vervolgens weer aan te sluiten. De diverse lampjes moeten groen oplichten. Zijn alle lampjes uit of komt u niet achter het probleem, dan kunt u met ons bellen: 026 - 20 20 200.

Mijn wifi werkt niet altijd even optimaal, hoe kan dit?

Bij Breedband Arnhem krijg je het allersnelste internet; tot wel 1000 Mbit/s! Maar het draadloze wifi signaal is niet altijd optimaal. Om het beste uit je wifi-verbinding te halen, hebben wij wat tips voor je opgesteld. Deze kun je vinden in dit blog.

Televisie, telefoon en e-mail

Waar kan ik terecht voor mijn vragen van televisie van Sparql?

Wilt u graag meer informatie over Sparql? Dan kunt u het beste naar de website van Sparql gaan. Daar vindt u alle informatie over Sparql. Kunt u uw vraag nergens vinden? Dan kunt u ons bellen op het nummer 026 - 20 20 200.

Wat moet ik doen als mijn tv vastloopt / het niet doet van Sparql?

Wij vinden het erg vervelend als uw tv niet naar behoren werkt. Graag zouden wij willen vragen of u eerst alle verbindingen te controleren. Indien er problemen zijn met de verbindingen, kunt u contact met ons opnemen via het nummer 026 - 20 20 200. Als de tv toch nog vastloopt, kunt u een factory-reset doen. Dit doet u als volgt:

  • Haal de Sparql Box van het stroom af en ontkoppel de netwerk-kabel aan de achterzijde van de Sparql Box.
  • Sluit vervolgens de power-kabel weer aan. De Sparql Box start nu opnieuw op. Wanneer deze opgestart is krijgt u de melding dat er geen netwerkverbinding is.
  • Druk vervolgens op de home knop (het huisje in de rechter bovenhoek van de afstandsbediening). Nu krijgt u verschillende tegels in beeld. U kunt nu weer de netwerk-kabel aansluiten.
  • Vervolgens drukt u op de tegel “TV2Next” links onder. In het hierna volgende scherm heeft u de mogelijkheid om uw ontvanger een fabrieksreset te geven (onderste optie). De Sparql Box zal opnieuw opstarten en een welkomstscherm zien.
  • Vervolgens krijgt u de mogelijkheid om een taal te kiezen en dient het netwerk getest te worden. Volg de instructies op het scherm om de meest recente firmware van de ontvanger te downloaden. Deze stap neemt ongeveer 5 minuten in beslag.

Bestaat er een Sparql app?

Jazeker! Met Sparql heeft u standaard beschikking over Second Screen, geschikt voor Android en iOS. U heeft op uw tablet of smartphone toegang tot de veertig meest bekeken zenders. Voor het gebruik van de app is het verplicht je te registreren met uw abonneenummer en activatiecode. Uw activatiecode is standaard de vier cijfers van uw postcode. Download de app:

Op de website van Sparql vindt u meer informatie over tv kijken met Second Screen.

Ik heb een e-mailadres van mijn huidige provider. Werkt deze nog als ik overstap?

Bij de meeste internetproviders vervalt uw e-mailadres bij een overstap naar een andere internetprovider. Vaak kunt u (tegen betaling) van de e-mailadressen en diensten van uw oude internetprovider gebruik blijven maken of uw e-mail (tijdelijk) laten doorsturen. Op het internet zijn diverse betaalde en gratis e-maildiensten te vinden.

Krijg ik een e-mailadres van Breedband Arnhem?

Nee, u kiest zelf voor een e-mailprovider die uw e-mailadres verzorgt. Hiervoor zijn op het internet verschillende gratis diensten zoals Gmail en Outlook. Als u een eigen domeinnaam heeft, dan kunt u de e-mailfaciliteiten regelen bij de hostingprovider die uw domeinnaam beheert.

Nieuwsbrief

Kan ik op de hoogte blijven van de ontwikkelingen bij Breedband Arnhem?

Wij sturen om de maand onze Breedband Arnhem Update via e-mail. U krijgt dan een kort overzicht van de ontwikkelingen bij Breedband Arnhem. Voor de nieuwsbrief kunt u zich hier aanmelden.

Kan ik mij ook uitschrijven van de Breedband Arnhem Update?

Als u onze nieuwsbrief ontvangt staat er onderaan deze e-mail een link waarmee u zich direct kunt afmelden. U kunt ons natuurlijk ook altijd even bellen op 026 - 20 20 200.

Mijn vraag zit hier niet tussen

Mijn vraag zit hier niet tussen?

Heeft u een andere vraag of wilt u extra informatie, neem dan contact met ons op via info@breedbandarnhem.nl of via 026 - 20 20 200.

Toon locatie op kaart